Support
Minimer liggetid og få maksimal huslejeindtægt.
Vurdering
Vurderingen er startskuddet til din boligudlejning. Det er her, vi fastlægger huslejeniveauet og planlægger udlejningsprocessen.
Hvordan foregår vurderingen af din lejlighed?
Vurderingen af din lejlighed involverer en grundig gennemgang af lejemålet, hvor vi diskuterer aconto-forbrug, fastsættelse af huslejeniveau, og lejeperiodens længde. Vi fokuserer på, hvordan udlejningen bedst håndteres, identificerer de lejere du søger, og gennemgår hele udlejningsprocessen for at sikre en hurtig og effektiv udlejning.
Hvad skal du forberede inden vurderingen?
Inden vurderingsmødet svarer du på få spørgsmål om din bolig. Disse fremsendes til dig umiddelbart efter din booking af vurderingen. Inden mødet, er det en god idé at overveje dine specifikke krav til dine kommende lejere. Desuden er det vigtigt at have information om dit aconto-forbrug klar til mødet.
Hvad er vigtigt at nævne til vurderingen?
Under vurderingen er det vigtigt at fremhæve lejlighedens særlige faciliteter, såsom vaskekælder, gårdhave, cykelparkering og lignende. Reflekter over de aspekter af dit lejemål, der kan tilbyde ekstra værdi for din kommende lejer og som kan gøre din lejlighed særligt attraktiv.
Hvordan booker du en vurdering?
Book et møde alle hverdage mellem kl. 8.00 og 22.00. Bookingen tager ca. 15 sekunder.
Huslejeniveau
Hvordan fastsættes huslejen? Hvilke regler gælder og kan huslejen stige i lejeperioden?
Hvad er det typiske huslejeniveau for København?
I København afspejler det høje huslejeniveau byens popularitet som bopæl. Huslejeniveauet for langtidsudlejning er naturligt højt, mens variation i beliggenhed, bydel, lejlighedens stand, størrelse, planløsning og faciliteter medfører betydelige forskelle i huslejen.
Det er dog afgørende, at huslejen forbliver rimelig og overholder Lejeloven, for at sikre fair vilkår for både dig som udlejer og din lejer. Husk også, at Boligreguleringsloven gælder for lejligheder i København.
Hvordan fastsættes huslejen for en lejlighed i København?
Huslejen for lejligheder i København fastsættes efter nøje vurdering af beliggenhed, størrelse og stand, samt områdets gennemsnitlige lejeniveau. Vi gør os umage med at sikre, at fastsættelsen af huslejeniveauet altid overholder Lejelovens rammer, sikrer retfærdige vilkår for udlejere og lejere, og afspejler ejendommens reelle værdi.
Kan jeg hæve huslejen under lejeperioden?
Ja, men der gælder helt særlige regler for dette. I Danmark er indeksregulering af lejekontrakter for privat beboelse et vigtigt aspekt, som reguleres af Lejeloven.
Indeksreguleringen tillader, at huslejen justeres i overensstemmelse med ændringer i et officielt indeks, typisk Danmarks Statistiks nettoprisindeks. Dette er designet til at afspejle ændringer i leveomkostningerne og sikre, at huslejen forbliver retfærdig og relevant over tid for både udlejer og lejer.
Er der et loft for, hvor meget jeg kan kræve i husleje?
Ja, ifølge Lejeloven er der fastsat lofter for husleje, sikrende at den forbliver rimelig og ikke udnytter lejers position. Disse restriktioner er designet til at fremme fairness og transparens i lejeforhold, beskyttende både udlejer og lejer mod urimelige vilkår. Desuden gælder Boligreguleringslovens bestemmelser for din bolig i København.
Hvad sker der, hvis min lejer klager over for høj husleje?
Hvis en lejer klager over for høj husleje, kan sagen henvises til Huslejenævnet for vurdering. Derfor er det essentielt at fastsætte en husleje, der er både fair og rimelig fra starten, for at undgå potentielle tvister og sikre overensstemmelse med Lejelovens bestemmelser. Det er altid lejerens gode ret, at få huslejeniveauet prøvet ved Huslejeniveauet, hvis huslejeniveauet opleves som 'urimeligt højt'.
Lejekontrakt
Hvilke regler gælder for lejekontrakten? Hvad skal lejekontrakten indeholde og hvordan sikrer man sig, at lejekontraktens indhold får juridisk virkning?
Hvilke elementer skal inkluderes i en lejekontrakt for at sikre overensstemmelse med dansk lovgivning?
For at overholde dansk lovgivning skal en lejekontrakt indeholde lejerens og udlejerens navne og adresser, lejemålets præcise adresse, huslejens størrelse samt detaljer om varmeregulering, lejeperiodens længde, og vilkår for opsigelse.
Det er vigtigt at følge den officielle lejekontraktsskabelon og inkludere alle nødvendige elementer som foreskrevet i Lejeloven, for at sikre en lovlig og retfærdig aftale. Alt dette sikrer vi, når vi udarbejder din lejekontrakt for din udlejning.
Hvad er kravene til en tidsbegrænset lejeperiode?
Som udgangspunkt løber lejekontrakten på ubestemt tid, med mindre en tidsbegrænsning indsættes i lejekontrakten. For at aftale en tidsbegrænset lejeperiode i Danmark, er der nogle særlige krav, der skal overholdes ifølge Lejeloven. Disse krav sikrer, at både udlejer og lejer er beskyttede, og at aftalen er retfærdig. Tidsbegrænset lejeperioder løber typisk i 2-3 år.
Hvad gør jeg, hvis jeg er i tvivl om dele af lejekontrakten?
Hvis du er usikker på dele af lejekontrakten, opfordrer vi dig til at kontakte os for vejledning baseret på vores erfaring. Vi benytter en standardlejekontrakt og vores erfaring fra tidligere udlejninger.
For juridisk sikkerhed anbefaler vi dog kraftigt, at du konsulterer en jurist eller advokat for en grundig gennemgang og rådgivning om lejeloven, før eventuelle tilpasninger implementeres i kontrakten.
Bør jeg få juridisk rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af lejekontrakten?
Hvis du er det mindste i tvivl om lejekontraktens indhold, anbefaler vi kraftigt, at du søger juridisk rådgivning. En jurist eller advokat med speciale i lejeret kan tilbyde dybdegående råd og sikre, at din kontrakt overholder lejeloven og beskytter dine rettigheder som udlejer. Dette skridt er afgørende for at undgå fremtidige tvister og sikre en klar og retfærdig aftale.
Er det muligt at indgå en lejekontrakt med diplomatklausul i København?
Ja, diplomatklausulen kan indføjes, hvilket giver mulighed for opsigelse fra udlejers side før tid, hvis ejendommen skal bruges personligt eller sælges. Vi sikrer korrekt implementering af denne klausul i lejekontrakten, så du som udlejer kan håndtere ændringer i ejendommens dispositioner på en professionel og juridisk korrekt måde.
Hvordan reguleres huslejestigninger i lejekontrakten?
Huslejestigninger reguleres i overensstemmelse med Lejeloven, som fastlægger retningslinjer. Dette omfatter ofte indeksregulering eller aftaler om forbedringer af lejemålet.
Kan kontrakten tillade husdyr i lejemålet?
Ja, muligheden for at have husdyr kan specificeres i lejekontrakten, og der kan fastsættes regler herom. Det kan også aftales at en præcis art af husdyr er accepteret, mens andre ikke er.
Hvilke forpligtelser har jeg som udlejer i forhold til vedligeholdelse ifølge lejekontrakten?
Som udlejer skal du sikre, at alle installationer, køkkenfaciliteter som hårde hvidevarer og badeværelse, fungerer. Du skal sikre, at lejer overtager et professionelt rengjort lejemål uden fejl og mangler. Det er lejers ansvar at aflevere lejemålet i samme stand ved udflytning, dog med accept af slid og ælde.
Hvordan sikrer vi, at både jeg som udlejer og min lejer forstår vores rettigheder og forpligtelser under lejeaftalen?
Vi sikrer, at både udlejer og lejer forstår deres rettigheder og forpligtelser ved grundigt at gennemgå lejeaftalen sammen med dem. Vi forklarer alle vigtige punkter, sørger for klarhed omkring vedligeholdelse, betalinger, og opsigelsesbetingelser.
Desuden tilbyder vi vejledning og besvarer eventuelle spørgsmål for at sikre, at alle parter er fuldt informeret og trygge ved aftalens indhold. Husk altid at søge juridisk rådgivning, hvis du er det mindste tvivl om din retsstilling eller har andre vigtige spørgsmål til lejekontrakten.
Fotografering
Hvordan foregår processen for den professionelle fotografering af din lejlighed? Hvad skal du selv forberede og hvordan må du bruge billederne?
Hvad forventes det af mig i forbindelse med fotografering af lejemålet?
Du forventes at du hurtigt booker en tid til fotografering af lejemålet, så snart du har hørt fra fotografen. Normalt kontaktes du af fotografen 1-2 dage efter, at vi har startet udlejningsprocessen. Din samarbejde sikrer, at lejligheden præsenteres professionelt og at vi hurtigt kan få dit lejemål annonceret til potentielle lejere.
Hvordan kan jeg bedst forberede mig til fotograferingen af lejligheden?
Forbered lejemålet ved at sikre, at det er rent, ryddeligt og præsentabelt på dagen for fotograferingen. Sørg gerne for blomster og god oprydning, også i køkken og badeværelse.
Hvad er den optimale tid på dagen for fotografering?
Den optimale tid til fotografering er helt klart om dagen i dagslys. Dette sikrer lyse og klare billeder, der bedst viser lejemålets kvaliteter. Vi anbefaler at planlægge fotograferingen på et tidspunkt, hvor naturligt lys strømmer ind i lejligheden for at opnå de bedste resultater. Det kan have afgørende betydning for din udlejning, at billederne bliver rigtig gode.
Hvilke særlige karakteristika ved lejemålet bør jeg fremhæve for fotografen?
Overvej gerne om der er særlige aspekter af din lejlighed, som er ekstra attraktive, smukke eller unikke. Del hvis relevant disse detaljer med fotografen, så de kan fremhæves i billederne og tiltrække de bedste lejere.
Hvordan bruges opmålinger fra fotografen til at lave plantegningen?
Fotografen foretager opmålinger af lejligheden for at skabe en plantegning, der afspejler rumfordelingen og dimensionerne. Disse målinger danner grundlaget for at udarbejde en professionel plantegning af din lejlighed, hvilket giver potentielle lejere i København et klart overblik over lejemålets planløsning.
Kan jeg selv bruge billederne af min lejlighed?
Billederne tilhører CQ, men kan frit anvendes af dig i hele udlejningsprocessen, fx i dine egne opslag om lejemålet på dine sociale medier eller ligesom du har lyst til. Med andre ord: Vi ejer rettighederne til billederne, mens du har fuld brugsret. Hvis du har behov for at frikøbe billederne efter udlejningsprocessen, skal du blot kontakten vores support.
Tekstforfatning
Hvordan produceres teksterne om din lejlighed? Hvor hurtigt bliver de produceret og hvor bliver de anvendt?
Hvordan fremhæver I de bedste kvaliteter ved min lejlighed i beskrivelsen?
Vi fremhæver ejendommens bedste kvaliteter ved at fokusere på unikke aspekter såsom planløsning, lysindfald, faciliteter, lækre detaljer, beliggenhed, dagligdagen i lejligheden, historiske træk eller udsigten. Vi sætter fokus på, hvad der gør ejendommen speciel, for at tiltrække seriøse og de helt rette potentielle lejere i København.
Hvordan skriver I teksten, så den tiltrækker de rigtige lejere for netop min lejlighed?
Vi skræddersyr teksten med din ideelle lejer i tankerne ved at bruge såkaldte 'personaer' og relevante nøgleord. Vi holder teksten enkel og letlæselig. På den måde sikrer vi, at din lejlighed appellerer til de rigtige lejere i København.
Hvad er den optimale tid på dagen for fotografering?
Den optimale tid til fotografering er helt klart om dagen i dagslys. Dette sikrer lyse og klare billeder, der bedst viser lejemålets kvaliteter. Vi anbefaler at planlægge fotograferingen på et tidspunkt, hvor naturligt lys strømmer ind i lejligheden for at opnå de bedste resultater. Det kan have afgørende betydning for din udlejning, at billederne bliver rigtig gode.
Hvor hurtigt kan I have teksten klar?
Vi går straks i gang med tekstforfatningen, når udlejningsprocessen starter efter din godkendelse af samarbejdsaftalen. Typisk er teksten klar på 1-2 arbejdsdage og bliver derefter lagt op på vores hjemmeside samt på førende boligudlejningsplatforme som Boligportal og Lejebolig.
Må jeg selv bruge de tekster, som I skriver om min lejlighed?
Naturligvis! Du har fuld frihed til at anvende alle materialer, vi udarbejder under udlejningsprocessen, som du ønsker. Teksterne tilhører CQ, men med fuld brugsret for dig. Brug teksterne til at skabe dine egne opslag på sociale medier, eller del dem med venner og familie via e-mail eller sms. Det vigtigste er at udnytte alle muligheder for at finde den rette lejer.
Hvilke tekster bliver skrevet?
Vi skriver en omfattende lejemålsbeskrivelse til vores boligpræsentation på vores hjemmeside og på førende boligudlejningsplatforme som BoligPortal og Lejebolig.
Derudover inkluderer vores arbejde SEO-metatekster, annoncetekster til sociale medier (tilpasset Facebook, Instagram og LinkedIn), og lejemålsbeskrivelser sendt til lejere i vores lejerkartotek og eksterne partnere.
Annoncering
Hvordan annonceres din lejlighed? Hvor hurtigt skabes annonceringen og hvilke materialer indgår i annoncering?
Hvordan annoncerer vi min lejlighed effektivt for potentielle lejere i København?
Vi annoncerer din lejlighed effektivt for seriøse lejere i København ved at skabe klare, tiltalende annoncer med høj-kvalitets billeder, der fremhæver lejlighedens bedste egenskaber.
Vi benytter os af de største boligformidlingsplatforme (som fx BoligPortal og Lejebolig) samt sociale medier (Facebook, Instagram og LinkedIn), specifikt målrettet mod seriøse lejere, og inkluderer detaljerede oplysninger om beliggenheden, faciliteterne og lejevilkårene.
Desuden udnytter vi vores netværk og lejerkartotek for at nå ud til et endnu bredere publikum, sikrende præcis og ærlig kommunikation for at tiltrække de mest egnede lejere.
Endelig anbefaler vi klart, at du også igangsætter dit eget personlige netværk. Hvem ved, om der kunne være en god lejer med en relation til dit netværk? Det giver tit et enormt godt lejeforhold, at man har fælles bekendte med lejeren.
Hvad koster annonceringen?
Al grundlæggende annoncering (inkl. fotograf, alle materialer, tekstforfatning m.m.) er inkluderet i prisen, når du udlejer din bolig gennem Copenhagen Quarters. Det giver dig fuld tryghed. Yderligere annoncering kan blive nødvendig ved en eventuel prisjustering eller fornyet synlighed. Prisen for dette betales forud for denne ekstra annoncerings opstart.
Hvilke online platforme er mest effektive til udlejning af lejligheder på langtidskontrakter i København?
Vi udnytter de mest effektive online platforme for udlejning af lejligheder på langtidskontrakter i København, herunder specialiserede boligportaler og sociale medier grupper målrettet boligsøgende. Disse platforme tilbyder bred eksponering og muliggør direkte dialog med potentielle lejere, hvilket sikrer en hurtig og effektiv udlejningsproces.
Hvordan skriver vi en tiltalende annonce for min lejlighed, der skiller sig ud?
Vi skaber tiltalende annoncer for din lejlighed ved at fokusere på unikke kvaliteter og fordele. Vi bruger levende beskrivelser og professionelle billeder, der fremhæver lejlighedens charme og beliggenhed. Vores annoncer indeholder detaljer om faciliteter, nærområdet, og transportmuligheder, for at male et fuldt billede for potentielle lejere. Dette sikrer, at din annonce skiller sig ud og tiltrækker den ideelle lejer.
Er der lovmæssige krav til, hvad en udlejningsannonce skal indeholde?
Ja, der er specifikke krav til, hvad en udlejningsannonce skal indeholde. Vi sikrer, at hver annonce overholder disse krav ved at inkludere præcis information om lejemålets størrelse, beliggenhed, husleje, og eventuelle yderligere omkostninger. Dette sikrer gennemsigtighed og overholdelse af lejelovgivningen, hvilket beskytter både udlejer og lejer.
Hvilke billeder og oplysninger bør vi inkludere i min udlejningsannonce for at tiltrække de rette lejere?
For at tiltrække de rette lejere anvender vi professionelle billeder af lejligheden, der viser alle vigtige værelser, køkken, bad og eventuelle unikke features. Vi tilføjer detaljer om beliggenhed, afstand til offentlig transport, lokale faciliteter samt oplysninger om lejeperioden, husleje, og depositum. Dette giver et klart og tiltalende billede af lejemålet, som hjælper med at matche lejligheden med den ideelle lejer.
Fremvisninger
Hvordan planlægges og afholdes fremvisninger af din lejlighed? Hvordan forbereder du dig på en fremvisning og hvad sker der efter fremvisningen?
Hvordan håndterer I henvendelser og visninger af lejligheden mest effektivt?
Vi håndterer henvendelser og visninger effektivt ved hurtigt at svare på forespørgsler og koordinere fremvisninger. Vi benytter et systematisk tilgang til at planlægge og gennemføre visninger, sikrer en professionel præsentation af lejligheden, og følger op efterfølgende for feedback. Dette sikrer en smidig udlejningsproces og hjælper med at finde den rette lejer hurtigst muligt.
Kan vi kræve at potentielle lejere giver oplysninger eller dokumentation, før vi viser dem lejligheden?
Ja, vi kræver, at potentielle lejere fremviser oplysninger eller dokumentation som fx identifikation og gennemgåelse af vores lejervaliderings-program. Dette skridt mindsker sandsynligheden for, at vi fremviser lejligheden til useriøse og ukvalificerede lejere, hvilket nedsætter effektiviteten af udlejningsprocessen.
Hvordan forbereder jeg min lejlighed bedst muligt til fremvisning?
For at forberede din lejlighed til fremvisning, anbefaler vi at gøre den grundigt ren og ryddelig, sikre god belysning i alle rum, og fjerne personlige genstande for at skabe et indbydende og neutralt miljø. Disse skridt hjælper med at fremhæve lejlighedens potentiale og gør det lettere for potentielle lejere at forestille sig selv bo der. En velpræsenteret lejlighed øger helt afgjort chancerne for en hurtig udlejning.
Hvordan kan jeg give min lejlighed et konkurrencefordel under fremvisningen?
Vi sikrer, at alle lejere får en god, imødekommende og professionel fremvisning. Vi besvarer alle vigtige spørgsmål om lejligheden, har et udkast til lejekontrakten klar for gennemsigtighed omkring vilkår og omkostninger, og vi lytter opmærksomt til lejernes feedback.
Hvordan foregår planlægningen af fremvisningerne?
Fremvisningerne planlægges effektivt med flere validerede og inviterede potentielle lejere samtidigt, hvilket sikrer en hurtig og effektiv udlejningsproces. Dette er ikke et åbent hus arrangement, men en målrettet fremvisning, der maksimerer din tidsudnyttelse. Vi stræber efter at begrænse antallet af fremvisninger til 4-5, før din lejlighed succesfuldt er udlejet, hvilket sikrer en smidig overgang for dig som udlejer.
Skal jeg selv deltage i fremvisningen?
Deltagelse i fremvisningen er valgfrit. Mange udlejere foretrækker at benytte tiden til personlige ærinder, som at gå en tur eller besøge en café. Vi sørger for, at fremvisningen forløber professionelt og effektivt, typisk inden for 30 minutter, så du kan føle dig tryg ved at overlade processen til os.
Hvordan håndterer I et stort antal lejemålshenvendelser og fremvisningsanmodninger?
Vi håndterer det store antal henvendelser og fremvisningsanmodninger ved at følge en struktureret proces. Dette sikrer, at alle henvendelser behandles effektivt og retfærdigt. Vi prioriterer klar kommunikation og omhyggelig planlægning for at optimere både udlejeres og lejeres oplevelse, hvilket er essentielt i en travl by som København, hvor efterspørgslen ofte er høj.
Hvad sker der efter fremvisningen?
Efter fremvisningen indleder vi dialog med interesserede lejere og fremsender en liste over potentielle kandidater til din godkendelse. Når du har valgt den rette lejer, udarbejder vi den endelige lejekontrakt, som sendes til underskrift af både dig og lejeren. Dette sikrer en gnidningsfri overgang til den nye lejeperiode, med vores fulde støtte gennem hele processen.
Lejervalidering
Hvordan håndteres lejervalidering og den generelle håndtering af potentielle lejere til din lejlighed?
Hvordan vurderer I en lejers ansvarlighed og pålidelighed gennem deres ansøgning og referencer?
Vi vurderer en lejers ansvarlighed og pålidelighed ved nøje at gennemgå deres lejervaliderings-besvarelse. Samtidig er vi i direkte dialog med alle lejere, som ønsker at leje din lejlighed. Dette giver os indsigt i lejerens lejehistorik, finansielle stabilitet og generelle pålidelighed. Vi sikrer, at processen er grundig og retfærdig, for at finde den mest passende og ansvarlige lejer til din ejendom.
Hvordan håndterer I situationer, hvor en potentielt kvalificeret lejer har en lav kreditvurdering?
Når en potentielt kvalificeret lejer udviser tegn på lav kreditvurdering, nærmer vi os situationen med omhu. Det er altid en dialog vi tager med dig som udlejer. Sammen vurderer vi situationen ift. den potentielle lejer.
Vi overvejer alternative beviser for økonomisk stabilitet, såsom et højere depositum, forudbetalt leje, eller i sidste ende en garantistilling fra en tredjepart. Dialogen med lejeren er nøglen til at forstå lejerens situation og finde en løsning, der sikrer tryghed for både udlejer og lejer.
Hvad gør I for at sikre, at lejere forstår deres forpligtelser under lejekontrakten, herunder vedligeholdelse og omgang med ejendommen?
For at sikre, at lejere forstår deres forpligtelser under lejekontrakten, gennemgår vi kontrakten detaljeret med dem før underskrift. Dette inkluderer deres ansvar for vedligeholdelse, betaling af husleje, forpligtelser ved udflytning og korrekt gennemgang af lejlighedens faciliteter.
Vi understreger vigtigheden af disse forpligtelser for at sikre en problemfri lejeperiode og undgå misforståelser. Yderligere tilbyder vi altid at besvare eventuelle spørgsmål, lejerne måtte have (både før og efter indflytning).
Hvordan sikrer I en fair og ikke-diskriminerende proces for lejervalidering i overensstemmelse med gældende lovgivning?
Vi sikrer en fair og ikke-diskriminerende lejervalideringsproces ved nøje at overholde lovgivningen, der forbyder diskrimination på grund af køn, nationalitet, religion, seksuel orientering, eller handicap. Samtidig er den gældende GDPR-lovgivning særdeles vigtig i vores indsamling af oplysninger om lejeren. Hertil har vi skrappe krav.
Vores processer er designet til ikke at indsamle eller basere beslutninger på personfølsomme oplysninger. Vi forventer, at udlejere, vi samarbejder med, respekterer disse principper, sikrende ligebehandling af alle potentielle lejere.
Udlejning
Hvordan foregår selve udlejningen af din lejlighed? Hvornår skal du godkende lejeren og hvornår bliver lejekontrakten sendt til underskrift?
Hvordan sikrer I en hurtig og effektiv kommunikationskanal mellem mig som udlejer og min lejer under udlejningsprocessen?
Vi sikrer en hurtig og effektiv kommunikation ved at anvende digital kommunikation (fortrinsvis e-mail og SMS), der tillader øjeblikkelige opdateringer og beskeder. Vi prioriterer en klar, enkel og åben dialog for at sikre, at hele udlejningsprocessen forløber gnidningsfrit for begge parter.
Hvad sker der, når jeg har godkendt lejeren?
Ligeså snart du har godkendt lejeren, færdiggør vi lejekontrakten og sender denne til underskrift hos både dig og din lejer. Lejeren har nu 3 hverdage til at få overført depositum og forudbetalt leje til vores konto.
Dette er samtidig lejers sikring af, at hvis der skulle opstå uforudsete situationer ift. lejemålet inden indflytning, og som betyder, at lejeren ikke kan indtræde som lejer af lejemålet, kan det fulde indbetalte beløb tilbagebetales til lejeren.
Senest 6 bankdage efter indflytning afregner vi vores salær, fratrækker dette fra lejers indbetalte depositum og udbetaler det samlede beløb til din bankkonto.
Hvordan foregår underskrivelse af lejekontrakten?
Underskrivelse af lejekontrakten sker elektronisk via det tilsendte link til både din og din lejers e-mail. Efter underskrift sendes den endelig lejekontrakt til begge parter indeholdende digital underskrift.
Hvordan håndteres eventuelle forhandlinger om huslejeniveau mellem mig og min lejer?
Når du har godkendt din lejer, kan der opstå forhandlinger om huslejeniveauet mellem jer. Vi faciliterer denne dialog direkte for at sikre en gnidningsfri proces. Som regel foregår forhandlingerne telefonisk med os som mellemmand, indtil en præcis aftale opnås.
Hvad sker der, hvis jeg ikke finder den rette lejer for min lejlighed?
Lejligheden er din, og det er naturligvis vigtigt, at du føler dig tryg med din lejer. Hos os er det altid dig, der vælger lejeren blandt dem, vi præsenterer. Samarbejdsaftalen med Copenhagen Quarters varer i 4 måneder. Hvis du ikke finder en lejer, du er tryg ved i denne periode, betaler du selvfølgelig ikke noget honorar (evt. opstartsgebyr vil dog blive faktureret, afhængigt af den valgte pakke).
Kan jeg udleje min lejlighed for en kortere periode?
Selvfølgelig. For eksempel, hvis du ønsker at udleje din lejlighed i 6 eller 12 måneder. Under vurderingen deler vi vores vigtigste erfaringer med dig, så du kan opnå størst succes med udlejning af din lejlighed for kortere tidsperioder.
Depositum
Hvordan opkræves og håndteres depositum og forudbetalt leje? Hvornår udbetales denne til dig efter lejeperiodens start?
Hvordan håndterer I depositum og forudbetalt leje?
Vi modtager lejers betaling af depositum og forudbetalt husleje senest 3 dage efter, at lejeaftalen er indgået. Du modtager direkte besked, når pengene er indbetalt på vores konto. Vores salær modregnes beløbet og udbetales til dig senest 6 bankdage efter lejers indflytning i lejemålet. Læs mere nedenfor.
Hvordan foregår indbetaling af depositum og forudbetalt leje?
Depositum og forudbetalt leje indbetales let og sikkert via bankoverførsel til vores konto. Efter underskrivelse af kontrakten har lejeren 3 hverdage til at overføre beløbet. Dette sikrer en smidig og pålidelig transaktion, der opfylder alle juridiske krav. Vi tager os af alt det administrative, så du kan føle dig tryg ved udlejningsprocessen.
Hvornår udbetales depositum og forudbetalt leje til mig?
Depositum og forudbetalt leje udbetales til dig senest 6 bankdage efter lejerens indflytning. Vi sikrer en pålidelig afregning, hvor vores salær fratrækkes og det samlede beløb overføres til din bankkonto.
Hvad gør jeg, hvis jeg er i tvivl om, hvordan depositum og forudbetalt leje er beregnet?
En detaljeret oversigt over den præcise beregning af salæret fremgår af opgørelsen, som sendes sammen med overførslen af depositum til din konto som udlejer. Vores beregningsmodel er dog meget enkel og volder sjældent usikkerhed.
Vi har to pakker (Standard og Plus), som henholdsvis omfatter et salær på 10% eller 15% af 1. års husleje.
Vi er altid tæt på, hvis du har brug for uddybning af beregningen — eller naturligvis, hvis du mod forventning skulle opdage en fejl i beregningen.
Hvad sker der, hvis jeg ikke finder den rette lejer for min lejlighed?
Lejligheden er din, og det er naturligvis vigtigt, at du føler dig tryg med din lejer. Hos os er det altid dig, der vælger lejeren blandt dem, vi præsenterer. Samarbejdsaftalen med Copenhagen Quarters varer i 4 måneder. Hvis du ikke finder en lejer, du er tryg ved i denne periode, betaler du selvfølgelig ikke noget honorar (evt. opstartsgebyr vil dog blive faktureret, afhængigt af den valgte pakke).
Kan jeg udleje min lejlighed for en kortere periode?
Selvfølgelig. For eksempel, hvis du ønsker at udleje din lejlighed i 6 eller 12 måneder. Under vurderingen deler vi vores vigtigste erfaringer med dig, så du kan opnå størst succes med udlejning af din lejlighed for kortere tidsperioder.
Indflytning
Hvordan planlægges og foregår lejerens indflytning i din lejlighed? Hvor hurtigt kan det planlægges og hvordan forbereder du dig bedst på lejeperiodens start?
Hvordan sikrer jeg, at lejligheden overdrages til lejeren i den aftalte stand ved lejemålets start?
For at sikre, at lejligheden overdrages i den aftalte stand, udarbejder vi en detaljeret indflytningsrapport ved lejeperiodens start. Denne inkluderer fotos og en beskrivelse af lejlighedens tilstand. Hvis der er noget, som du som udlejer bør få udbedret, får du naturligvis tid og mulighed for dette.
Både udlejer og lejer gennemgår og underskriver rapporten, hvilket skaber en klar og dokumenteret aftale om lejlighedens stand ved indflytning (og dermed tillige for udflytning), og sikrer en problemfri overdragelse.
Hvordan hurtigt kan indflytning planlægges?
Dette afhænger af, hvor hurtigt du som udlejer kan overlevere dit lejemål til din kommende lejer i henhold til det aftalte tidspunkt i lejekontrakten. Vi håndterer planlægningen af indflytningssynet og nøgleoverleveringen. Vi har brug for 14 dages varsel for at sikre denne planlægning. Ønsker du indflytning d. 15. juni, skal vi have besked senest d. 1. juni for at sikre den fulde planlægning.
Hvordan sørger jeg for, at indflytningen bliver så god som mulig?
Vi planlægger indflytningsprocessen. Sørg blot for, at svar på alle vores eventuelle spørgsmål til tidspunkt m.m., som vi måtte have forud for indflytningen. Sørg for, at lejemålet er professionelt rengjort og helt klar til indflytning. Vi faciliterer nøgleroverleveringen, indflytningsrapporten og bistår med eventuelle spørgsmål på dagen.
Husk, at bedste måde at sikre et godt forhold til din lejer på, er at sikre et kanon godt førstehåndsindtryk. Byd derfor din lejer rigtig godt velkommen og stil dig altid venligt til rådighed, for eventuelle spørgsmål eller andet for lejeperioden, som netop er ved at begynde.
Guide: Bliv klar til din lejers indflytning ➝
Hvordan sikrer jeg, at indflytningsrapporten bliver udarbejdet korrekt og fair?
For en korrekt og retfærdig indflytningsrapport, sørg for at være til stede under gennemgangen sammen med din lejer. Vi faciliteter indflytningssynet og sikrer, at alting noteres og dokumenteres korrekt. Indflytningen skal være en god oplevelse for din lejer, som er spændt på at flytte ind i dit lejemål, så sørg for at være imødekommende og byde godt velkommen til din lejer.
Skal jeg selv stå for huslejeopkrævning og vedligeholdelse efter lejers indlytning?
Ja, efter din lejer er flyttet ind, skal du selv sørge for huslejeopkrævning og vedligeholdelse. Vi er med dig hele vejen gennem udlejningsprocessen, og vores service slutter, når din lejer har fået nøglerne til lejemålet. Ønsker du hjælp til drift i lejeperioden, herunder huslejeopkrævning, håndtering af lejers henvendelser og vedligeholdelse, så kontakt vores support for at høre om dine muligheder."
Hvordan sikrer indflytningsrapporten mine og min lejers rettigheder?
En nøjagtig indflytningsrapport er afgørende for at beskytte både dig og din lejers rettigheder. Vi anbefaler at være til stede under gennemgangen og notere alle observationer om lejemålets tilstand. Dette sikrer en retfærdig indflytningsrapport og forebygger tvister ved fraflytning.
Lejerrelation
Hvordan skaber og vedligeholder du den bedste relation med din lejer? Hvad gør du, hvis der opstår konflikt og uklarheder mellem dig og din lejer?
Hvordan sikrer jeg den allerbedste relation mellem mig og min lejer gennem hele lejeperioden?
For at opretholde en positiv relation gennem hele lejeperioden er åben kommunikation nøglen. Vær lydhør over for lejerens behov og håndter eventuelle problemer hurtigt og professionelt. Vi er her også for at bistå med eventuelle udfordringer, så du kan opretholde en sund og harmonisk relation med din lejer i København.
Hvad anbefaler I jeg gør, hvis der opstår uenigheder eller usikkerheder mellem mig og min lejer?
Ved uenigheder eller usikkerheder med din lejer anbefaler vi altid at kommunikere åbent og forsøge at løse problemet i første omgang. Det er altid helt klart at foretrække at løse udfordringen via dialog.
Langt de fleste gange, løses udfordringen inden det ender i en decideret konflikt, især hvis begge parter (dig som udlejer og din lejer) reelt forsøger at forstå den andens situation. Hvis dette mod forventning ikke lykkes, kan det være nødvendigt at søge juridisk rådgivning hos en jurist eller advokat med speciale i lejeret.
Kan I hjælpe, hvis der opstår konflikt mellem mig og min lejer?
Vi står altid klar til at hjælpe med information, procesanbefalinger eller kompetent rådgivning, hvis der opstår konflikter mellem dig og din lejer. Husk, at du er kontraktpart, og konflikten er mellem jer. Vi bistår gerne med oplysninger og dialog om konfliktens art.
Vi anbefaler altid professionel juridisk rådgivning fra en lejeretsadvokat. Hvis først en konflikt opstår er det meget vigtigt, at den gribes korrekt an, således som en juridisk rådgiver kan sikre.